A generációváltás ciklikusan követi egymást |
A generáció-elmélet két amerikai szerző,
William Strauss és Neil Howe nevéhez fűződik, akik az utóbbi két évtizedben
több könyvet is írtak erről a témáról. Generations (1991) című könyvükben
az amerikai történelmet az egymást követő generációk történeteként tekintik
végig, és azt állapítják meg, hogy egy adott generáció tagjai nagyon hasonló
világlátással és értékrenddel rendelkeznek. Egy ember élete nagyjából nyolcvan
év – ezt nevezik a szerzők saeculum-nak, századnak. Ezalatt négy
generációváltás történik – kb. húsz évenként –, melyek ciklikusan követik
egymást.
Strauss és Howe szerint minden időszaknak megvan a maga embertípusa: A
válság vége felé született generáció a „prófétáké”, akiknek az erősségei az
értékek. Őket követik az ébredés idején született, szabadságszerető „nomádok”,
majd a vagyongyarapító, közösségépítő „hősök”, s végül az újabb válság idején
született „művészek”.
A ma élő generációk eszerint:
Baby-boom idején születettek (1940–50-as évek)
PRÓFÉTÁK
X generáció (1960–70-es évek) NOMÁDOK
Y generáció (1980–90-es évek) HŐSÖK
Z generáció (2000-es évek) MŰVÉSZEK
X generáció:
60-as, 70-es években születettek |
Ezek mi vagyunk, a mai kamaszok
szülei. Magyarországon ez az a generáció, amely a Kádár-korszakban nőtt fel, és
akik számára a Nyugat még vágyálom volt. Sok tekintetben átmeneti generációról
van szó, amely a „nagy” 68-as nemzedék után és a „hipermodern” Y/Z generációk
előtt született. Magyarországon ez a nemzedék a rendszerváltás idején vált
nagykorúvá, amikor a gyerekkorban megismert világ szabályai érvénytelenné
váltak, az új világ viszont még kiismerhetetlen volt. Ami a digitális
technológiát illeti, ugyan már fiatalon megismerkedett vele, de a következő
generációkhoz képest mindig csak „digitális bevándorló” marad.
Y generáció:
80-as, 90-es években születettek |
Ezek a mai fiatal felnőttek és a nagyobb kamaszok. Strauss és HoweMillennials Rising: The Next Great Generation (2000) című könyve szerint ennek a generációnak a jellemzői:
- Különlegesek – legalábbis annak érezhetik magukat, mert gyerekkorukban rengeteget törődtek velük, sokkal többet, mint bármely korábbi generációval.
- Védettek – ugyanezért. Sokuk fölött még húszas éveikben is ott köröznek a gyereküket elengedni nem akaró „helikopter-szülők”.
- Magabiztosak és optimisták – a Zabhegyező elidegenedett, szorongó, lázadó 50-es évekbeli kamasz hősének az ellentétei.
- Csapatban szeretnek dolgozni.
- Ambiciózusak, erősen motiváltak, racionálisak és hosszú távra terveznek – szemben az előző generációkkal, akiket a művészet, a filozófia és a keleti vallások vonzottak.
- Nagy nyomás nehezedik rájuk, mivel sokkal bizonytalanabb gazdasági környezetben lépnek ki a világba, mint a szüleik.
- Sokkal hagyományosabb, konvencionálisabb értékrenddel rendelkeznek, mint az előző két generáció.
- Ami pedig a digitális technológiát illeti, ennek a generációnak a tagjai már „digitális bennszülöttek” (ez a kifejezés – a „digitális bevándorlóval” együtt – Mark Prensky amerikai szerző nyomán terjedt el).
Z generáció:
2000 után születettek |
Ezek a mai kiskamaszok és
kisgyerekek, az igazi digitális bennszülöttek, akik már akkor is tudják
használni a technológiai eszközöket, amikor még beszélni is alig tudnak. A Z
generáció tagjai idejük jelentős részét online töltik, a közösségi oldalakon chatelnek
és barátkoznak. A gazdasági és társadalmi változásokra már gyerekkoruktól
kezdve minden eddigi generációnál nagyobb befolyást gyakorolnak, a
marketing-szakemberek az ő „lájkjaikra” vadásznak.
Mi dolgunk van nekünk, szülőknek, ezekkel a
kategóriákkal?
Először is, érdemes tisztában lenni velük. Az
alkalmazott generáció-elmélet nagyon sok segítséget nyújt a gyerekeink
megértésében – hogyan tanulnak, hogyan ismerkednek, mitől szoronganak, stb.
Azonban a címkézést nem szabad a probléma hárítására
használni. Ha minden problémát elkenünk azzal, hogy „persze, azért ilyen a
gyerek, mert Y/Z generációs”, azzal nem jutunk közelebb a megoldáshoz. Hiszen
lehet, hogy Z generációs, de az alapvető szükségletei, igényei, nehézségei nem
változtak, csak az eszközök és a feltételek.
Hogy mennyire radikális változásokról van szó, ezt
ma még nem igazán lehet megállapítani, de annyi biztos: a ciklikusan ismétlődő
generációs különbségeken túl az a tény, hogy a gyerekeink – főleg a 2000 után
születettek – „digitális őslakosok”, szemben szüleikkel, akik legfeljebb csak
„digitális bevándorlók” lehetnek, sok mindent erősen befolyásol, a tanulási és
ismerkedési szokásaiktól kezdve a családhoz való viszonyukig.
Forrás: https://nevelemakamaszom.wordpress.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése