Kötelező az óvoda 3 éves kortól |
A
három évesek változó kedvvel kezdik el az óvodát; van aki nem akar kiszakadni
az otthon melegéből, és az Anya védő karjaiból, van aki pedig boldogan veti
bele magát az új élethelyzetbe, a sok színes játék és a sok kis gyermek
közösségébe.
Ha
eddig bölcsődébe nem járt gyermekünk, akkor ez a helyzet a szülőknek is
újdonságot, új feladatokat jelent.
Első nap az oviban, ez a szülőnek sem könnyű |
Az
óvoda választás nem könnyű dolog, nem biztos, hogy gyerekünknek a legszuperebb,
több nyelvű, legtöbb sportot felsorakoztató ovi a legmegfelelőbb. Az óvó néni
személye sokkal fontosabb, választásunkban ez lényegesebb szempont kell, hogy legyen.
Ismerkedjünk meg az óvó nénivel, hagyatkozzunk szimpátiánkra.
Nem
mindegy a gyerekek létszáma sem.
Minden gyereknél máshol vannak a határok meghúzva |
Egy
óvodába különböző családi háttérrel, szokásokkal rendelkező gyermekek járnak,
mindenkinél máshol vannak a határok meghúzva. Vannak szabadabban nevelő szülők,
vannak szigorúbbak. Van kisgyerek, aki szinte mindent megnézhet a TV-ben, és
ezt aztán megossza az óvodában. Azt is jó tudni, hogy más mesét néz, aki a
többedik gyerek a családban, mint egy első gyerek, hiszen egy második, harmadik
gyereket nem lehet eldugni, amíg a nagyobbak mesét néznek. Ezek okozhatnak
nézeteltéréseket mind a gyerekek mind a szülők között.
Mire érdemes odafigyelni
Ne
engedjük át a gyermekünk nevelését az óvó néninek. Ne gondoljuk azt, hogy eddig
mi neveltük otthon, most az óvó nénin a sor. A szülőre az óvoda egy más fajta
feladatot ró. Figyelnünk kell a gyermeket, hogy a viselkedésében van e változás
az óvodába járás óta.
Ha
visszahúzódó lett, nem szeret beszélni az ott történtekről, vagy agresszívabb
lett, vagy egyszerűen nagyon nem szeret óvodába járni, ezek mind jelzések amiket
észre kell venni.
Mit tehetünk szülőként
Ami
ebben a korszakban is megspórolhatatlan, az a kommunikáció:
beszéltessünk a gyereket, hallgassuk meg a nap történéseit, eseményeit.
Kérdezzük ki, hogy kik a barátai, miket játszanak. Ha valami nekünk nem tetsző dolgot mond, ne
akadjunk ki látványosan, nehogy megijesszük őt ezzel, hiszen lehet, hogy
fogalma sincs, hogy az rossz dolog.
Azonban ne törődjünk bele, ha csúnyán szavakat használ,
valószínű, hogy nincs tisztába a jelentésével, nem is kell nekünk megmagyarázni
ezt, csupán mondjuk el, hogy ez nem jó. Érdemes kikérdezni, hogy kitől
hallotta, és lehetne bátorítani hogy ha továbbra is így beszél kerülje a
társaságát.
A nemiség felfedezése is erre a korra tehető, így
normális egy bizonyos fokú érdeklődés. Ha ezt túlzásba viszi, akkor érdemes
erről is beszélgetést folytatni. Azt is most kell megtanítani neki, hogy nem
mutogatja magát senkinek, vannak intim területek amiket óvni, védenie kell, és
ha más gyerek mutogatná magát neki, akkor menjen el onnan, sőt szóljon az óvónéninek.
Érdekes, hogy a kisgyerek egész más dolgokért megy oda
szólni az óvónéninek, mint amiért mi szülők bátorítanánk, hogy menjen oda,
úgyhogy erről is érdemes beszélni, hogy bizony van olyan helyzet, amikor muszáj
a felnőtt segítségét, védelmét kérni.
Nagyon fontosnak tartom elmondani a gyereknek, hogy ha
akár felnőtt, akár gyerek azt mondja neki valami kapcsán, hogy: ne mond el
Anyunak, vagy az óvó néninek, (és itt nem a karácsonyi meglepetés-ajándék
készítésről van szó) akkor azonnal felgyulladjon benne a “vészvillogó” . Tanulja meg, hogy az illető valami nem jó dolgot
akar, és ez legyen az első amit el kell mondani otthon a szülőknek. Ezt
egyébként a következő nagy életszakaszban, iskolába kerüléskor is érdemes
hangsúlyozni.
Tehát a feladat adott, a beszélgetés elmaradhatatlan,
hiszen egy friss óvodás olyan nyitott a világra, és bizony a jót-rosszat
egyaránt képes átvenni, megtanulni. A kommunikáció lehetőséget nyújt egy életre
szóló bizalmas viszony megalapozására, hogy részt vegyünk örömeiben,
bánataiban. Hiszen akit meleg szívvel meghallhatnak, később nagyobb eséllyel
válik belőle nyitott, közlékeny kamasszá!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése